آزادی

ما خواهان افغانستان آزاد، مستقل، دموکرات، سیکولار و عاری از هرگونه تبعیض لسانی، سمتی و مذهبی هستیم

آزادی

ما خواهان افغانستان آزاد، مستقل، دموکرات، سیکولار و عاری از هرگونه تبعیض لسانی، سمتی و مذهبی هستیم

نظریه جدید تکامل: چگونه ماهی انسان شد

نظریه جدید تکامل: چگونه ماهی انسان شد

دکتر مایکل موزلی

بی بی سی

دکتر موزلی شواهد روند تکامل ماهیان و دوزیستان به انسان را تشریح می کند

سیر تکاملی ماهی به بشر شاید بنظر عجیب برسد، اما نه فقط در فسیلها بلکه در بدن خود ما شواهدی وجود دارد که این نظریه را تقویت می کند.


  ادامه مطلب ...

اوباما به اندازه بوش خطرناک است

اوباما به اندازه بوش خطرناک است

سه شنبه, 02/06/1390 - 12:26

نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

مصاحبه نشریه «هاروارد اینترنشنال ریویو» با ملالی جویا

برگردان: نادیا پارسا

 

نادیا پارسا-«ملالی جویا» هم‌اکنون ۳۳ ساله است و به هنگام عضویتش در مجلس افغانستان جوان‌ترین نماینده مجلس بود. او در سال ۲۰۰۷ به سبب برخی از مواضع‌ جنجالی‌اش برای مدت سه سال از عضویت در پارلمان افغانستان محروم شد. دلیل شهرت وی، طرح شجاعانه برخی دیدگاه‌ها‌ی ضدامریکایی‌ او در مقام یک زن جوان نماینده بود.


 

ادامه مطلب ...

انقلاب و ضد انقلاب در لیبی!

اشرف دهقانی

انقلاب و ضد انقلاب در لیبی!

حمله ناتو به لیبی و به عبارت دیگر تجاوز نیروهای نظامی امپریالیستی به آن کشور با توجیه "دخالت انسان دوستانه"، ضرورت تحلیل اوضاع و طبیعتاً پاسخگوئی به چرائی این حمله را درمقابل نیروهای سیاسی قرار داده است. شکی نیست که برای درک حقیقت و شناخت از اهداف واقعی این حمله نظامی، نه ادعاها و تبلیغات محافل مختلف آنهم با ماهیت های شناخته شده ارتجاعی شان، بلکه خود واقعیت های عینی باید مورد بررسی قرار گیرد؛ و مسلماً دراین میان تحلیلی می تواند قابل تأمل و تعمق باشد که قادر شود با روشی دیالکتیکی، حقایق را از دل واقعیتهای موجود بیرون کشیده و آنها را در معرض شناخت دیگران قرار دهد. ادامه مطلب ...

شکست امریکا در افغانستان

شکست امریکا در افغانستان

مصاحبه با ملالی جویا: ایالات متحده امریکا پدرخوانده بنیادگرایی اسلامی در منطقه است

هاروارد انترنیشنل ریویو،
۱۰ اپریل ۲۰۱۱

http://hir.harvard.edu/the-failure-of-the-united-states-in-afghanistan

مترجم: سمیر

 

 

هاروارد انترنیشنل ریویو: وضعیت افغانستان پس از سقوط طالبان چگونه است و مشخصاً در زندگی زنان چه تغییراتی رونما گردیده است؟

ملالی جویا: امریکا تحت نام مبارزه علیه تروریزم، حقوق زنان، حقوق بشر و دموکراسی به کشور من تجاوز کرد. ولی با حضور ده ها هزار نیروی خارجی نه تنها زنان، بلکه مردان افغان نیز از جنگ، تروریزم، بیعدالتی، مافیایی مواد مخدر و جنگسالاری، نا امنی، بیکاری، فقر، فساد گسترده و مشکلات زیاد دیگر رنج می برند. با آنهم اگر وضعیت زنان را با شرایط تحت سلطه طالبان وحشی مقایسه نمایم، تغییرات اندکی دیده میشود – تعداد از زنان مصروف کار و آموزش اند- چیزی که اکثرا برای توجیه اشغال افغانستان از آن استفاده می شود. در تمام مناطق بویژه در قریه ها زنان هنوز هم در وضعیت اسفبار بسر می برند.

در حال حاضر تجاوز جنسی، خشونت خانوادگی، قتل زنان، به آتش کشیدن مکاتب شان و انواع خشونت و بیعدالتی دیگر در مقابل زنان هر روز بطور بی سابقه‌ای در حال افزایش است. بطور نمونه؛ اخیراً در ولایت کنر یک خانم در نتیجه خشونت خانوادگی به شکل وحشیانه مورد لت و کوب شوهرش قرار گرفت. این خانم از خانه فرار نموده به ریاست امور زنان پناه می آورد، ریاست امور زنان او را تسلیم رئیس شورای ولایتی کنر می کند؛ که یکی از جنگسالاران بدنام  و حیوان صفت آنجاست. رئیس شورای ولایتی کنر دو بار به این خانم تجاوز نموده و زمانیکه یکی از وکلای مدافع شجاع میخواهد که قضیه او را پیش ببرد توسط این جنگسالار به مرگ تهدید میشود. این یک نمونه از هزار ها جنایاتی است که علیه خانم ها صورت می گیرد.

همچنان ۶۸ عضو پارلمان افغانستان را زنان تشکیل میدهند، حتی تعداد شان بیشتر از اعضا زنان در کانگریس امریکاست، ولی بیشتر آنان زینت المجلس هستند و با جنگسالاران پیوند دارند، بناً آنان نماینده زنان افغانستان نیستند. جنایت علیه زنان هر روز در حال افزایش است و ماهانه صد ها قضیه خود کشی زنان اتفاق می افتد و این تقصیر رژیم زن ستیزی است که هیچگونه حمایت از زنان بعمل نمی آورد.

ادامه مطلب ...

خالد افغان عسیری ځواب

فولاد

کابل

افغانستان

خالد افغان عسیری ځواب

                                                                                                             

څه موده د مخه می د ټول افغان په سایت کی یوه د غرض او مرض نه ډکه لیکنه ولیدله چی په لیدو سره یی ومی نشو کړای قرار کینم نو ومی غوښتل چی ددغی لیکنی په ځواب کی یو څه ولیکم.

 ړومبی زه د خالد افغان عسیری څخه مننه کوم چې خپل "بډایه"، "کره"، "بیلوری" او "سمپاتیک" معلومات د ملالۍ جویا په اړه سرګند کړه او خپل اصلی ماهیت، ذلت، تاریخ نه بې خبری او خصومت یې په ‌ډاګه کړو.                                      

زما په نظر دغه فقیره لیکنه به د عسیری خپله نه وی، ځکه چې هغه یو لیکوال او د ملی مسؤلیت احساس دعوی لری او پدی ارزښتناکه معلوماتو که راغلی چې (شعله جاوید ګوند)، (سازمان رهایې آزادی بخش زنان)، (ملالۍ جویا د صبغت لله مجددی لخوا له پارلمان څخه اخراج او په بښنې غوښتلو اړشوه)، (ګمان کیږی چې شعله جاوید ګوند عضوه وی).          


                                                                                                              

 

ادامه مطلب ...